29
Dec
07

Kenapa Kementerian Pelajaran tidak kembali pada persoalan utama?

Mohd Azmi Abdul Hamid
Sat | Dec 29, 07 | 11:33:23 am MYT

TERAS kesal dengan dasar pihak kerajaan khususnya Kementerian Pelajaran yang masih terus berdalih dengan pencapaian peperiksaan yang dianggap sebagai asas sama ada Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) perlu diubah atau tidak.

Mengikut pihak Kemenerian, dengan alasan ada petanda keputusan PMR 2007 menunjukkan prestasi pelajar yang semakin baik dalam PPSMI menyebabkan dasar pengantar bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Sains dan Matematik sepatutnya terus disokong.

Bagi TERAS ini adalah alasan yang menunjukkan pihak Kementerian tidak mahu memberi perhatian kepada persoalan pokok iaitu kenapa bahasa Melayu masih disangsi sebagai bahasa yang boleh dijadi bahasa ilmu dalam mempelajari ilmu Sains dan Matematik serta kenapa kelemahan dalam kaedah pengajaran bahasa tidak mahu diatasi.

Persoalan yang sangat asasi ialah sama ada boleh atau tidak pelajar menguasai ilmu Sains dan Matematik dengan jauh lebih selesa dan berkesan jika diajar dalam bahasa Melayu?

Apakah di peringkat awal apabila pelajar sudah kuat asas kefahamannya terhadap ilmu Sains dan Matematik melalui bahasa yang mereka lebih selesa belajar iaitu bahasa Melayu , akan memudahkan lagi mata pelajaran itu dipelajari apabila meningkat ke peringkat lebih tinggi?

TERAS tetap berpendirian bahawa pihak kerajaan melakukan suatu kesilapan besar untuk meneruskan sistem PPSMI ini.

Dengan menunggu hingga tahun hadapan untuk membuat keputusan sama ada PPSMI akan diteruskan atau tidak, adalah memperjudikan masa pelajar yang amat merugikan.

Untuk menjalankan sesuatu dasar yang dianggap hanya di peringkat percubaan dalam bidang pendidikan adalah suatu tindakan yang sangat merugikan kerana ia melibatkan perbelanjaan dan masa pelajar yang tidak boleh diulangkembalikan lagi.

Persoalan pokok yang nampaknya terus diketepikan oleh pihak Kementerian ialah sejauhmana sistem pengajaran bahasa sepatutnya dipertingkatkan pengajaran dan pembelajarannya.

Sudah kerap ditekankan betapa penguasaan bahasa bukan dengan cara mengajar bahasa dalam pelajaran yang lain tetapi sejauhmana kaedah pengajaran bahasa itu berkesan atau tidak dalam jadual pembelajaran pelajar.

Kami kesal kenapa pihak Kementerian Pelajaran tidak mahu mengaku kelemahan pengajaran bahasa dan memberi tumpuan untuk memperbaikkinya.

Malangnya pihak Kementerian telah mengambil langkah yang sama sekali tidak berkolerasi dengan masalah yang sebenar.

Tiba-tiba pelajar dijadi sebagai bahan ujikaji untuk melalui suatu sistem pengajaran dan pembelajaran yang belum tentu kesannya. Pelajar yang melalui selama 11 tahun dalam sistem PPSMI ini tidak wajar dijadi bahan uji yang tidak menentu apa kesan masa depannya.

Keputusan PMR baru-baru ini yang diumumkan oleh Ketua Pengarah Kementerian Pelajaran dikatakan menunjukkan prestasi Saians dan Matematik yang lebih baik. Akan tetapi beliau tidak memperincikan sejauhmana pelajar-pelajar itu benar-benar menguasai bahasa Inggeris seperti yang didakwa.

Kekhuatiran kami ialah ketika mana data kelulusan Sains dan Matematik dikatakan meningkat namun penguasaan bahasa Inggeris tidak menunjukkan kemajuan dan pencapaian bahasa Melayu pula menurun.

TERAS tetap mengesa agar pihak kerajaan kembali kepada isu pokok iaitu penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu yang sudah cukup terbukti mampu melahirkan ahli sains dan teknokrat yang berwibawa dan ia berkaitan langsung dengan membentuk tamadaun bangsa yang berteraskan bahasa kebangsaan.

Presiden Teras


1 Response to “Kenapa Kementerian Pelajaran tidak kembali pada persoalan utama?”


  1. 1 jas
    February 29, 2008 at 1:31 pm

    Baliklah kepada pengajaran yg asal.Saya ada 3 org anak yg belajar dlm BI.Kesian mereka,BI sederhana sahaja,Matematik dan sains cukup-cukup makan aje.Bila ditanya mereka kata tak faham soalan.Saya tak salahkan guru yg mengajar,kebanyakan drp mereka datang drp aliran kebangsaan, ramai yg kurang mahir juga dlm BI ni.Dulu guru-guru yg mengajar kami ramai yg berpendidikan Inggeris kerana saya adalah perintis awal dlm aliran kebangsaan.Kemahiran mereka bertutur dan cara mengajar memang berbeza drp yg dipraktikkan di sekolah sekarang.Terutama sekolah di luarbandar,memang tertinggal jauh.Memang harapan saya supaya subjek ini ditukar kembali,ramai anak-anak pintar di luarbandar dapat menguasai semula sains dan matematik ini.Percayalah!!!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: